Publikováno: 14.září 2012
Propagaci litrového tříválce EcoBoost si americká automobilka Ford zvolila velmi chytře. Novinku nyní zabudovala do monopostu Formule Ford, který hned vyzkoušela po Nürburgringu. A výsledek? Nezvykle rychlý čas!
Formuli Ford standardně pohání přeplňovaný čtyřválec 1,6 litru a monopost nesmí na silnice. Ford ale připravil speciální verzi, do které namísto čtyřválce zabudoval svůj tříválec 1,0 litru a která je díky dalším změnám homologovaná pro provoz na běžných silnicích.
Hledáte nejlevnější povinné ručení pro váš vůz? Využijte Srovnávač pojištění vozidel a ušetřete. Po zadání několika parametrů si můžete vybrat z nabídky více než deseti pojišťoven.
Formule tak dostala blatníky, přední a zadní světlomety, směrová světla, zpětná zrcátka i klakson. Silniční jsou i pneumatiky. Podle všeho ale Ford tenhle speciál vyrábět nebude. Speciální monopost s tříválcem EcoBoost je jedním z nejrychlejších "produkčních" vozů na slavné Severní smyčce okruhu Nürburgring.
Čas na jedno kolo má hodnotu 7 minut 22 sekund, což upravenou Formuli Ford řadí na 11. místo v tabulkách, daleko před mnohem výkonnější supersporty jako třeba Lamborghini Aventador, Ferrari Enzo a Pagani Zonda. Speciální monopost je na Nordschleife nejrychlejším silničním vozem se čtyř nebo méně válcovým motorem. Ford totiž litrový tříválec pro účely jízdy vyladil na výkon 151 kW, tedy 205 koní. Díky tomu zrychlí lehká formulka na stovku za méně než čtyři sekundy a maximální rychlost činí 255,5 km/h.
Ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou je tříválcová formule také velmi úsporná. Při rychlosti 120 km/h má spotřebu jenom 5 litrů na 100 kilometrů, v rychlosti 56 km/h je to dokonce jenom 2,4 litru.